Upis u katastar samo digitalnim putem

Nakon promena Zakona o postupku upisa u katastar nepokretnosti i katastar infrastrukture, građani Srbije od 4. novembra upis ili promene u katastru mogu da izvrše isključivo digitalnim putem. Novina je i da to neće moći da urade neposredno, već uz stručnu podršku profesionalnih korisnika – advokata i geodetskih organizacija.

Ovakvim načinom upisa u katastar, umesto tradicionalnih 170 šaltera, građani na raspolaganju imaju čak 4.000 digitalnih “šaltera”. Dostupnih 365 dana godišnje, 7 dana u nedelji, 24 sata dnevno.

katastar
Izvor: Shutterstock

Za svaki promet nepokretnosti – bilo da se prodaje stan, kuća ili zemljište, ili se nekretnina poklanja, nasleđuje – javni beležnici u roku od 24 sata šalju katastru svu potrebnu dokumentaciju za upis u katastar. Predviđen je rok od pet dana da se ta promenu upiše. Građani u tim situacijama više ne odlaze na šalter RGZ.

Ušteda vremena i sprečavanje falsifikovanja

Iz RGZ-a navode da novi način sprečava falsifikovanje starih dokumenata. Sada se isti prenose u digitalni format, a njihovu ispravnost i validnost proveravaju profesionalni korisnici. Digitalni upis u katastar je jedini način da se onemogući manipulacija i intervencija na dokumentima.

Glavna prednost za građane je ušteda vremena i energije. Osim toga i rešavanje svih nedoumica u vezi sa pocesom upisa i ostvarivanja svojih prava zahvaljujući stručnim savetima profesionalnih korisnika.

Dodatni troškovi

Ova promena je donela i nove troškove. Osim takse koja se plaća RGZ-u, potrebno je da se plati i usluga advokata ili geodetske organizacije. To zavisnosti šta je osnov za upis u katastar. Tarifa advokata je precizna. Predviđa iznos od 24.750 dinara za podnošenje zahteva u katastar, bez obzira da li je reč samo o jednostavnoj dopuni podataka ili komplikovanijoj „papirologiji“.

Spisak advokata i geodetskih organizacija dostupni su građanima na sajtu RGZ, pozivom Info centra 0700/500-500 ili na istaknutom spisku na ulazima službi za katastar.

Podeli ovaj tekst: