U Beogradu je proteklih godina otvoreno više privatnih parkinga. Ovaj trend polako je zaživeo i u Novom Sadu i u drugim većim gradovima u Srbiji. Nedostatak parkinga i skupe garaže podstakli su mnoge da započnu ovaj biznis.
Iako je ovaj problem najizraženiji u centralnim gradskim opštinama, pokazalo se da najveći potencijal u Beogradu za dnevno izdavanje imaju parkinzi u blizini Aerodroma „Nikola Tesla“.
Privatni parkinzi kod aerodroma najisplativiji
Vlasnici privatnih parkinga u blizini aerodroma kažu da posao ne ide kao pre desetak godina. Ipak, sam broj ovih prostora za čuvanje automobila, više od 15 u privatnom vlasništvu, svedoči da se ovaj posao ipak isplati.

Konkurencija je velika, a ponuda raznovrsna. Najčešći korisnici su ljudi koji odlaze na letovanje i druga putovanja. Lakše im je da auto ostave u blizini aerodroma nego da dva puta, u odlasku i povratku, plaćaju taksi. Ovi servisi nude različite pakete usluga, od parkiranja na jedan dan, pa i na više od 40 dana.
Kako se bira lokacija za privatni parking?
Izbor lokacije za privatni parking svakako je najznačajnijia stavka. Ujedno je kupovina zemljišta i najveće ulaganje u ovom biznisu. Ne treba zanemariti ni opremanje prostora, što podrazumeva rampe, video-nadzor i uređaje za naplatu parkiranja.
Vlasnici privatnih parkinga kažu da je ovo posao koji se radi 24 časa dnevno i da je potrebno napraviti dobar plan, da bi biznis opstao.
Na primeru Beograda i Niša se pokazalo da je blizina aerodroma možda i najbolja lokacija za investiranje. Još ima i parcela na kojima se ovaj posao može realizovati uz sve neophodne dozvole. Istovremeno postoji i ogromna potražnja za parkingom.
Stručnjaci smatraju da se veći broj potencijalnih klijenata može privući i u blizini bolnica, poslovnih centara ili turističkih atrakcija.
Novi Sad: Parking mesto najtraženija nekretnina
Izvršni direktor agencije za nekretnine „Level Property“ iz Novog Sada Dragan Rabatić kaže da je parkiranje „gorući problem“ i u Novom Sadu, kako u centralnim delovima, tako i u rubnim delovima grada.
Dodaje da kapaciteti nisu dovoljni i da parking postaje najtraženija nekretnina na tržištu Novog Sada. Iz te perspektive, nameće se zaključak da je investicija u izgradnju privatnog parkinga, sigurna i višestruko isplativa.
„Privatni parkinzi još nisu toliko zastupljeni i nema ih onoliko koliko grad kao što je Novi Sad za to ima potrebe. U ovom trenutku broj takvih parkirališta nije veći od 20. Više su to pojedinačni parkinzi u vidu garaža ili garažnih mesta i parking mesta. Iako su urbanisti predvideli na određenim lokacijama izgradnju takvih sadržaja, privatni investitori nisu se do sada upuštali u takve investicije. To je ranije bio monopol grada, a može se očekivati da će se to drastično menjati u budućnosti“, kaže Rabatić.
On napominje da je ovaj tip ulaganja ipak investicija sa dužim rokom povrata uloženih sredstava.
Izdavanje parking mesta: koliki je mesečni zakup?
Cene izdavanja parking mesta u Beogradu na sajtu 4zida se kreću od 100 evra mesečno na Vračaru, Belvilu i Zvezdari. Na Starom gradu, u Dunavskoj ulici, izdavanje parking mesta od 15 kvadrata košta 130 evra mesečno. U Novom Sadu raspon je širi – od 35 evra, pa do 150 evra mesečno, u zavisnosti od lokacije i tipa garaže.
„Mesečni zakup je najzastupljeniji oblik izdavanja, a cene, recimo garaže u suterenu stambene zgrade ili garažnog mesta se kreće u rasponu od 50 do 100 evra s tim da postoje i ekstremni slučajevi kada to prelazi ove iznose.
To pre svega zavisi od odnosa ponude i potražnje, a trend je povećana potražnja. Ona je najveća u centralnim gradskim sredinama, ali potreba za rešenim parkiranjem se pojavljuje u svim delovima grada, pa tako i potreba za uzimanjem u zakup tih nekretnina.
Bez obzira što je već sada veliki deo grada obuhvaćen parking zonama, komfor sopstvenog parkinga je i dalje prisutan i vlasnici automibila žele da obezbede sopstveno mesto za parkiranje, a to je i dalje povoljnije rešiti zakupom nego kupovinom“, napominje Rabatić.
Prodaja parking mesta i garaža
Kada je reč o prodaji parking mesta i garaža, na beogradskom tržištu cene se značajno razlikuju.
U Zemunu garaže tzv. „klackalice“ koštaju oko 12.000 evra, odnosno 1.000 evra po kvadratu, dok se u novogradnji na Voždovcu cena kvadrata podzemne garaže kreće od 1.100 evra.
U luksuznijim kompleksima cene rastu i višestruko – tako se u Beogradu na vodi garaže prodaju za više od 20.000 evra, odnosno i kvadrat ide i do 2.500 evra, dok je u West 65 cena kvadrata gotovo 5.000 evra, a u ponudi na portalu 4zida je garažno mesto od 12 kvadrata za 59.000 evra.