Istraživanje 4zida: Koje promene će osetiti tržište izdavanja?

Posledice vanrednog stanja i pojave korona virusa u Srbiji vrlo brzo je osetilo i tržište nekretnina. Prve promene osetilo je tržište izdavanja. U medijima su se mogli pročitati natpisi kako su cene kirija drastično pale, i da se čak u širem centru Beograda mogu iznajmiti stanovi za 150 evra mesečno.

U želji da ispitamo kakve su se stvarne promene desile kod izdavanja, ali i kod celokupnog tržišta nekretnina, 4zida.rs je kreirao ankete namenjene svim subjektima. Ankete su rađene u periodu od 21. marta do 1. aprila, a pred vama su odgovori koje su dali ispitanici iz cele Srbije:

  • 405 posetilaca našeg sajta, koji traže nekretninu  
  • 261 vlasnik nekretnine
  • 170 agencija za nekretnine

Najveći broj kupaca i zakupaca (60%) traži nekretninu u Beogradu, a 11% njih u Novom Sadu. Ostali gradovi bili su zastupljeni sa po manje od 10%. Skoro 80% zakupaca pojednako gleda i za starogradnju i novogradnju. Najam isključivo novogradnje gleda 17% zakupaca.

Pre pojave korona virusa zakupci su bili u različitim fazama procesa – 27% njih je često gledalo oglase i bilo aktivno u procesu traženja, 17% je obilazio nekretnine. Jedna petina ispitanika je izjavilo da je našlo nekretninu koju želi, ali 13% od njih nije do kraja moglo da realizuje zakup, a 7% njih je izjavilo da je i pored vanrednog stanja ipak u tome uspelo. Zanimljivo je da je skoro trećina ispitanika (26%) izjavila da nije aktivno tražila nekretninu, već da je pasivno gledala oglase za izdavanje nekretnina.

U kojoj je tržište sada fazi?

Na pitanje u kojoj su sada fazi, skoro polovina zakupaca je izjavilo da samo gleda oglase, ali da ne zove vlasnike i ne obilazi nekretnine. Veliki je broj i onih koji se i dalje aktivno interesuju za nekretnine, bilo da manje obilaze nekretnine, ili da razgledaju nekretnine kao i pre vanrednog stanja. Nešto manje od petine ispitanika (17%) je izjavilo da je kompletno odustalo od potrage.

Na pitanje u kojoj su zakupodavci sada fazi najveći broj njih je izjavilo da je i dalje spremno da vodi zainteresovane u obilazak nekretnine, ali uz mere predostroznosti (44%). U odnosu na zakupce, zakupodavci su u sličnoj meri izjavljivali da su kompletno odustali od izdavanja (21%).

Agenti za nekretnine smatraju da će tokom i nakon pandemije, tržište izdavanja bolje proći. Na pitanje šta je više ugroženo, više od polovine agenata (56%) smatra da su podjednako ugroženi i prodaja i izdavanje nekretnina. Ipak, 40% agenata misli da je trenutno više ugrožena prodaja.

Šta će se brže oporaviti nakon krize?

Mišljenje agenata za nekretnina

Šta će biti sa cenama izdavanja?

Po pitanju izdavanja, i zakupci i agencije većinski (cc 50-60%) očekuju pad cena, a u većoj meri se i zakupodavci slažu sa time. U malo ispod 40% slučajeva zakupodavci očekuju pad cena izdavanja, dok s druge strane vlasnici koji prodaju svoje nekretnine malo preko 20% slučajeva očekuju pad prodajnih cena nekretnina.

Razlika u odnosu na prodajne cene je i što su tržište izdavanja već zadesile promene cena, a svi učesnici u preko 10% slučajeva primećuju da cene već padaju. Samim tim, ima i manje nepoznanica i manji procenat ljudi ne zna šta će se dalje dešavati sa cenama izdavanja, u odnosu na pitanje o prodajnim cenama.

Na pitanje da li su otkazali stan koji iznajmljuju, 89% ispitanika je izjavilo da nije otkazalo stan jer mu treba još. Njih 10% je izjavilo da razmišlja da to uradi, a samo 1% stanara je izjavilo da je to već uradilo. Najveći procenat zakupaca (84%) izjavio je da im nije smanjena mesečna kirija. Nekima (8%) su stanodavci smanjivali kiriju samoinicijativno, a nekima su izjavili da im je smanjena kirija nakon što su to zatražili (4%). Takođe 4% zakupaca je tražilo smanjenje kirije, ali su ih vlasnici odbili.

Pozitivni efekti krize

Na pitanje za koliko misle da će naći stan, najviše zakupaca veruje da će naći stan u naredna 3 meseca (44%), a 20% njih da će naći stan u narednih 6 meseci. Zakupci su mogli da označe više odgovora na pitanje šta vide kao pozitivan efekat krize. U najvećoj meri su iznačavali pojavu većeg broja nekretnina na tržištu (38%) i olakšano traženje stana jer je sada manja konkurencija ljudi koji traže nekretnine (30%).

Vreme je za inovacije i prilagođavanje

Oko 80% (za)kupaca je zainteresovano za video ili 3D snimak ili da im se nekretnina prikaže tokom video razgovora, i to malo više zakupaca u odnosu na one koji gledaju da kupe nekretninu. Ovaj podatak je vrlo logičan s obzirom na to da postoji određen broj ljudi kojima je dovoljna video prezentacija da bi iznajmili nekretninu, što bi se kod kupovine nekretnine retko desilo.

Podeli ovaj tekst: